Прокидатися ні світ ні зоря й бігти сонним на уроки. Такий досвід відомий багатьом. У Данії вирішили змінити такі жорсткі правила. Як передає "Німецька хвиля", в одній зі шкіл учні тепер самі визначають, о котрій годині сідати за парти.

Свобода – у так званій Демократичній школі в Данії цьому принципові приділяється величезна увага. Учні, наприклад, самі визначають, коли приходити до школи. Головне, щоб вони були присутні упродовж п`яти годин на день. Як свідчить досвід, більшість з`являється десь між дев`ятою і десятою годинами.

Дітям дозволено також самим визначати, що вчити і з ким. Дев`ятирічна Фрея Брун Педерсен, наприклад, сьогодні вирішила розшифрувати листа від своєї подружки. Лист написано стародавніми рунами. «Мені це подобається, й так я вчу значно швидше. Якби я сиділа в класі, а вчителька писала руни на дошці, тоді це була б суцільна нудьга», - каже Фрея.

Відео дня

Зовсім без правил не обійшлося

Коли завітаєш до такої вільної школи, на перший погляд все здається досить хаотичним. Однак це лише на перший погляд. «У нашій школі є чимало правил, - пояснює викладачка Крістіна Плуг-Томсон. - Найважливіше - всі повинні поважати одне одного. Сюди відноситься й уміння слухати інших і зупинятися, коли комусь щось не подобається».

Таким чином і в Демократичній школі свобода має свої межі. А той, хто порушує правила, зазнає покарання. Кім, наприклад, був вимушений помити підлогу, оскільки він дражнив одну дівчинку в класі. Такий штраф оголосив йому так званий шкільний комітет юстиції. Особливість полягає в тому, що в разі «засудження» учень, що провинився, сам може запропонувати вид покарання.

«Якщо хтось зневажливо ставиться до інших або не прибирає після себе, тоді йому доведеться відпрацювати на користь шкільної спільноти, - розповідає десятирічна Ніна Кнудсен. - У разі ж бійки відповідати доводиться перед шкільними зборами - це наша найвища інстанція. І це вже дуже серйозно».

«Віддзеркалення сучасної демократії»

Мета, яку перед собою поставили ініціатори такої школи в Данії, - виховати в дітях дух спільноти, а не лише повагу до вчителя. Як зауважив шкільний директор Нільс Лавец, за своєю суттю така школа віддзеркалює сучасну демократію: «Розвинути свої здібності можна тільки тоді, коли ти відчуваєш затишність. Якщо ж кожен робить усе що завгодно, тоді такої затишності нема. Тому ми вимагаємо від дітей, щоб вони слухалися, в нас є правила проти мобінгу й насильства. Інші правила носять прагматичний характер, аби функціонувало буденне життя».

Сподівання ініціаторів такої школи: тому, хто створює правила, буде й самому потім легше їх дотримуватися. Вільні школи в Європі поступово перетворюються на традицію. І, як бачимо, слухняність й розваги в них чудово уживаються.